/\

SECRET TRAVELER

Følg dine instinkter – et vinderkoncept

Som jeg nævnte tidligere, er spontane rejser ofte mine bedste rejser. Jeg plejer ikke at lave så meget research, inden jeg tager afsted, men foretrækker at finde mine egne yndlingssteder. F.eks. på denne rejse.

Jeg var i Osaka for nylig. Fantastisk sted! Jeg havde været i Japan et par gange tidligere og er stor fan af landet, men var aldrig kommet længere end Tokyo. Undtagen en aften, hvor jeg endte på et rave et stykke uden for Tokyo (vender tilbage til det).

Jeg havde hørt rygter om Osaka før. Mest fra folk, der bor i Tokyo, og som siger, at folk i Osaka er ”helt skøre”. Med det mener de mindre generte og lidt mere outgoing, end de selv er (jeg elsker i øvrigt folk i Tokyo). Min egentlige grund til at komme her var at besøge en fyr, jeg havde handlet med online, og for at se hans butik.

Fleksibel med Eurobonus
Jeg havde i forvejen planer om et par uger på Bali, men jeg EuroBonus-tryllede lidt og tog i stedet på en anden rejse. Et skægt festdøgn i Bangkok, tre fantastiske dage i Seoul og næsten fire døgn i Osaka. Bagefter en uge på Bali, hvor jeg befinder mig lige nu.

Men i hvert fald: Osaka. Jeg havde fået et tip af en servitrice i Seoul om at bo omkring Dotonburi. Det var i nærheden af forretningen, som jeg skulle til, så det virkede perfekt. Jeg kom først til hotellet ved 22-tiden, smed bagagen og gik ud i byen. Området var lidt lovligt turistet, men alligevel sjovt på den japanske måde med en masse blinkende lamper. Japan er så altid så fint at se på. Jeg fandt dog ikke noget spisested, som føltes helt rigtigt, så jeg vandrede rundt og kom hen til noget, som skulle vise sig at være Shinsaibashi.

Jeg gik ret længe, men jeg kunne mærke, at noget sjovt og godt ville dukke op. Og ganske rigtigt – efter et stykke tid fandt jeg en lille sidegade, som virkede lovende. Den var helt fuld af den slags små hole-in-the wall restauranter, som er så almindelige i Japan, i hvert fald i Tokyo og Osaka. Det ser ud som et lille rum med en lille bar & køkken i et, med en bardisk til omkring syv personer.

Jeg gik in på et sted, som virkede festligt, og det viste sig at tilhøre Hiroshi. Han fejrede, at det var et år siden, han åbnede sin egen restaurant. Det lille sted var fuldt af hans venner, som kom og gik. Alle bød mig på sake og øl. Den var som en fest i et privat hjem, og jeg blev der til ud på natten og havde en forrygende aften.

‘Sådan er det ofte med mig, når jeg rejser. Ingen research, jeg er ikke så vild med det’

Ingen research
Hele næste dag tilbragte jeg i en pladeforretning. Jeg fik mange tips om klubber, jeg kunne besøge (hvis du vil feste som en lokal, skal du altid gå i pladeforretninger og hente flyers), og havnede på en psykedelisk reggae-koncert i en forstad. Den sidste aften endte jeg til en privat fest hos nogle irske expats. En musiker, jeg kender, spillede i Osaka den aften, så jeg hørte bandet og mødte irlænderne der til koncerten.

Sådan er det ofte med mig, når jeg rejser. Ingen research, jeg er ikke så vild med det. Måske laver jeg lidt research, mens jeg venter på take off eller boarding, men jeg er ikke så interesseret i sightseeing og ”must do’s” i en by. Den sidste dag i Osaka kørte jeg med det tog, som tager en time til Kyoto, og tog det der billede af templet, men jeg tilbragte størstedelen af tiden i pladeforretninger. Jeg vil hellere følge mit instinkt og finde mit yndlingsområde og så blive der, møde nye mennesker og få mig lidt rutiner. Shinsaibashi er så endnu et sted, hvor jeg føler mig hjemme. Fantastisk.

Sikkerheden på Amex

Jeg lånte mit EB-Amex kort til en kollega, som skulle betale for en flyrejse. Dog med en konkurrent til SAS uden for Star Alliance. Amex ringede med det samme og spurgte, om jeg havde styr på mit kort. Fint, at de kender mig.

God timing

Da jeg fløj ind over Bali, lyttede jeg af en eller anden grund til Walking In Memphis med Cher. Sidste akkord var i perfekt timing med landingen. Skønt at være tilbage!

Dårlig timing

I denne uge, hvor jeg arbejdede på den tredje 14-timers dag i træk, fik jeg en super overraskelse på hotelværelset. Opgradering til en suite, en gave med alkoholindhold og en sms fra kammerater, der havde lyst til at feste. Perfekt – lige indtil jeg kom i tanker om, at jeg skulle på arbejde igen om 6 timer.

Juni 15, 2018

Luk kort

Kategori

Fra artiklen

Del tips

Luk

Leder du efter noget specielt?