/\

ANNONCE

Steder

Mammoth Mountain - tæt på himlen

Med sine seks måneders snegaranti er Mammoth Mountain et sandt paradis for skiløbere, kun en køretur fra LA og San Fransisco. Her ligger også en meget rost nordisk inspireret restaurant.

Vejen er forrygende smuk. Vi har forladt Los Angeles og dens highways med ti baner med David Bowie's “Young Americans” for fuld udblæsning fra bilens højtalere. Den lejede bil føles, som om den svæver på sin vej op mod Red Rock Canyon State Park. Landskabet veksler mellem flad ørken og spektakulære skulpturelle klippeformationer. Det tager ikke længe at komme fra Californiens bilfyldte metropolis til stedet her, hvor naturen stadig spiller første violin.

Efter fem timer på vejen kommer vi til Mammoth Lakes, som ligger 2.400 meter over havoverfladen. Her i Eastern Sierra Nevadas højder dyrker folk en alternativ californisk livsstil med vægt på outdoor-aktiviteter – de er bevidste og afslappede – og maden, omgivelserne og naturoplevelserne er af høj kvalitet.

Foto: Mauro Rongione

PÅ denne tid på året er det skiløb, som spiller hovedrollen. Mammoth Mountain er et paradis om vinteren, hvor der er seks måneders snegaranti.

“Der er så meget at vælge mellem her for alle typer, der kommer på grund af sneen,” fortæller Jim Marcotte fra Black Tie Ski Rental mig, mens vi sidder i dybe lænestole i lobbyen på Village Lodge Hotel og prøver forskelligt udstyr. I Mammoth laver man nemlig en aftale med udlejningsfirmaet, og skiene bliver leveret til hotellet.

The Mill Café. Foto: Mauro Rongione

Vi tilbringer dagen i Canyon Lodges og Main Lodges områder. Frokostgæsterne flokkes om Mill Café ved foden af Stump Alley Express. Mange af dem sidder i solstole og lytter til popsange fra 80’erne. Simple Minds, Tears for Fears og New Orders synthesizerlyde drysser ned som sne over vores knasende sprøde Caesarsalat. Der kommer efterhånden mere rock’n’roll over den udendørs bar, og bartenderen begynder at blande Bloody Marys i  highballglas og servere whisky i små plastickrus.

Den afslappede stemning breder sig til pisterne, hvor der er plads til både snepløjende begyndere (især ved Eagle Lodge), familier, der løber på ski, og skiløbere i skoven, som pisker forbi og ser lidt hipsteragtige ud. I det hele taget er her langt flere skæggede mænd i skovmandsskjorter og virkelig dygtige snowboarders af begge køn end i Europa. Det skyldes nok den californiske kulturarv med surfing og skateboarding.

Foto: Mauro Rongione

Sneen på den 3.369 meter høje top er gnistrende kold hele dagen. Det er svært at forestille sig, at Dave McCoy for 65 år siden vovede sig ud i noget, som dengang var en ødemark. Selv om han kom her som geolog fra Los Angeles, var McCoy også dedikeret skiløber, og han så straks potentialet. Han skabte det, der nu betragtes som et af de bedste skisteder i USA, ud af det rene ingenting. Den korte afstand til Los Angeles of San Francisco gør stedet egnet til weekendophold, og her er nu 300 km med pister.

Den legendariske McCoy har nu nået en moden alder af 102 og er flyttet længere ned ad bjerget. Men hans indflydelse kan stadig ses. Et af de mest spændende løb i området er Dave’s Run, som starter fra toppen ved 3.300 meter og går direkte ned af den vildt stejle Dragon’s Back. Her findes stadig en tydelig kærlighed og respekt for den mand, der afmærkede pisterne med træski på, klædt i bukser af uld og en pletfri hvid t-shirt.

Mange skiløbere og naturelskere har fulgt i Dave McCoys fodspor til disse californiske bjerge og har slået sig ned her, som f.eks. kaffeeksperten Matt Hammer, der blev tiltrukket af snowboarding, og i ni år har ristet kaffebønner på stedet i Main Street under navnet Black Velvet Coffee. De serverer den mest elegante espresso i byen, fremstillet af bønner fra Ethiopien og Kenya, der er høstet i høje bjerge.

“Vi startede med at sælge online og på farmermarkeder,” siger Hammer. “I dag rister vi 2-3 gange om ugen og importerer halvdelen af vores bønner direkte fra kaffebønderne. Det er vigtigt, at de får en fair pris.”

Hammer er en slags iværksætter i livsstil. På anden etage af Black Velvet Coffee er der ikke kun en imponerende stor kafferister, men også en lille vinbar. Her bliver kunderne inviteret til at smage på et meget eksklusivt udvalg fra små vinproducenter, som Hammer har lært at kende i Napa Valley og Oregon.

Ian Algerøen er en anden naturelsker, som besøgte Mammoth Mountain for første gang som elleveårig for at klatre i bjergene sammen med sin familie. Han har nu tilbragt næsten halvdelen af sin karriere her som kok.

Så er der serveret på Skadi. Foto: Mauro Rongione

På den nyåbnede Skadi restaurant, opkaldt efter gudinden for vinter og jagt i den nordiske mytologi, serverer Algerøen, som er af norsk afstamning, nogle retter med rødder i hans egen familiebaggrund kombineret med de gourmet-teknikker, han er oplært i under sin uddannelse i Schweitz. Slutresultatet af disse kulinariske kompositioner er rene og delikate smagsoplevelser, som han kalder High Alpine Cuisine.

Både Hammer og Algeröen er blandt de kulinariske helte i Mammoth. Og Skadi er, ifølge mange beundrere, den bedste restaurant i Mammoth Lakes. Med et ry, der er nået langt ud over landsbyen og bjergene, er spisesalen tæt pakket hver aften.

“Jeg arbejdede på de elegante restauranter i San Francisco før, men mit hjerte trak mig hele tiden tilbage til bjergene her,” siger Algerøen, mens en tjener stryger forbi med en talleken med gravad laks og rösti. “For mig er Skadi en manifestation af mine skandinaviske rødder. Bedstefar kom fra Algerø, en ø uden for Bergen, og bedstemor er fra Tromsø. De indvandrede til Seattle, hvor bedstefar var skibsfører. Jeg har lavet mad, har gået på jagt og har fisket hele mit liv. Jeg filetterede min første laks som seksårig, og har stået i restaurantkøkkener siden jeg var 13. Men det er anderledes at lave mad i disse højder. Vandet koger ved 90 grader, og hver en opskrift skal tænkes om igen. Vi bruger også sne i madlavningen.”

Ligesom de fleste mennesker her løber Algerøen også på ski, og han har altid fjorten godt smurte ski stående og klar, til når han kan se sol og ny sne uden for vinduet. Alle, man møder i Mammoth, synes at elske bjergene og at dyrke pioneeren McCoy, som vovede at trodse sine kritikere, stormene og mængden af sne.

“Her i USA vil jeg sige, at Jackson Hole er mere ekstremt til skiløb, og at Squaw Valley har en del stejlere pister, men med al den sne vi får og med udvalget af ruter, er Mammoth ikke til at slå,” siger Algerøen.

Den følgende aften tager vi til ølsmagning på Mammoth Brewing Company, det ældste af fem bryggerier i Eastern Sierra Nevadas bjerge. De har brygget specialfremstillet øl her i de sidste 20 år, bl.a. en stikkelsbær-sour og en lækker skarp porter, som hedder Orange You A’Peeling. Deres IPA 395 er en hyldest til den eneste vej, der fører til Mammoth.

“Øllen er smagt til med ørkensalvie, en meget aromatisk smag af Eastern Sierra,” siger ejeren Sean Turner. “I år er vi også meget tilfredse med den stikkelsbærøl, som er lagret på bourbonfade.”

Foto: Mauro Rongione

Stedet rummer også Eatary, hvis burgere, sliders og pulled pork nok er den mest solide og mættende comfort-food i Mammoth. Stemningen er venlig og afslappet – ligesom resten af Mammoth Lakes.

Næste morgen møder vi Algerøen på pisten. Blæsten er, hvad en sømand ville kalde en kraftig brise, og kabinen svinger, mens han fortæller os, hvordan det er lykkedes for ham at kombinere sine interesser med så stor succes.

“Jeg møder på arbejde klokken halv otte om morgenen. Tager en cappuccino og sige hej til køkkenpersonalet. Så skifter jeg tøj i en fart, og så er jeg ligesom nu på vej til toppen. Efter frokosten tager jeg straks mit kokkeforklæde på i Skadi og forbereder resten af dagen.”

Vi gør vores bedste for at holde trit med ham på de hurtige pister, men Algerøen og hans brede ski med deres Skadi-logo er allerede langt borte. Rekorden var et år, hvor han tog på ski i 200 dage, en sæson, der varede fra oktober til august.

Vi vover os længere ud i ski-terrænet, da vinden pludselig løjer af. Vi kan se kronerne på nogle kæmpestore træer med grene, der er tynget af et tykt lag sne. Det er et utrolig smukt syn.

Blev du inspireret af denne artikel?

Giv den en thumbs up!

likes

ANNONCE

Luk kort

Kategori

Fra artiklen

Del tips

Luk

Leder du efter noget specielt?