/\

SECRET TRAVELER

Följa instinkter – ett vinnande koncept

Som jag nämnt tidigare är spontana resor ofta mina bästa. Jag brukar inte kolla upp så mycket innan jag åker utan föredrar att hitta mina egna favoritställen. Till exempel som den här resan.

Jag var nyligen i Osaka. Fantastiskt ställe! Jag har varit i Japan ett par gånger tidigare och är ett stort fan av landet men har aldrig lämnat Tokyo. Förutom en kväll då jag råkade hamna på ett rave en bit utanför Tokyo (återkommer om det). Men i princip aldrig, iallafall.

Jag har hört rykten om Osaka tidigare. Mest från Tokyobor som säger att folk i Osaka är ”helt galna”. Med det menar de mindre blyga och lite mer outgoing än vad de är (jag älskar människorna i Tokyo för övrigt). Min huvudsakliga anledning att åka dit var att besöka en kille jag handlat av online, och för att se hans butik.

Flexibel med Eurobonus
Jag hade redan planer för ett par veckor på Bali, men jag EuroBonus-trollade lite och åkte istället på en annan resa. Ett jättekul festdygn i Bangkok, tre fantastiska dagar i Seoul och nästan fyra dygn i Osaka. Sedan en vecka på Bali där jag befinner mig just nu.

Men i alla fall: Osaka. Jag hade blivit tipsad av en servitris i Seoul att bo omkring Dotonburi. Det var i närheten av affären jag skulle till, så det verkade perfekt. Jag kom till hotellet först vid 22-tiden, dumpade väskorna och gav mig ut på stan. Området var lite väl turistigt men ändå kul på det där japanska sättet med väldigt mycket blinkande lampor. Japan är så himla snyggt alltid. Jag hittade dock inget matställe som kändes 100, så jag vandrade runt och sökte mig bortåt till vad som skulle visa sig vara Shinsaibashi.

Jag vandrade ganska länge, men jag kände på mig att något kul och bra skulle dyka upp. Och mycket riktigt - efter ett tag hittade jag en liten sidogränd som kändes lovande. Den var fullproppad med sådana där små hål-i-väggen-restauranger som är ganska vanliga i Japan, i alla fall i Tokyo och Osaka. Det ser ut som ett litet rum med pytteliten bar & kök i ett, med en bardisk runt för ungefär sju personer.

Jag gick in på ett ställe som verkade festligt och det visade sig tillhöra Hiroshi. Han firade att det på dagen var ett år sedan han öppnade sin egen restaurang. Det här lilla stället var fullt av hans vänner som kom och gick. Alla bjöd mig på sake och öl. Den var som en hemmafest där jag blev kvar till småtimmarna och hade en toppenkväll.

‘Lite sådär blir det ofta för mig när jag reser. Ingen research, jag är inte så road av det’

Ingen research
I princip hela dagen efter spenderade jag i en skivaffär. Jag fick många tips om klubbar att besöka (vill du festa som en local ska du alltid gå till skivaffärer och hämta flyers), och hamnade på en psykadelisk reggae-konsert i någon förort. Den sista kvällen hamnade jag på en hemmafest hos några irländska expats. En artist jag känner spelade i Osaka den kvällen, så jag såg bandet och träffade irländarna där på spelningen.

Lite sådär blir det ofta för mig när jag reser. Ingen research, jag är inte så road av det. Eventuellt kollar jag upp något medan när jag väntar på take off eller boarding, men jag är inte så sugen på sightseeing och ”must do’s” i en stad. Den sista dagen i Osaka tog jag det där tåget som tar en timme till Kyoto, och tog den där bilden på templet, men större delen av tiden spenderade jag i skivaffärer. Jag är mer sugen på att följa min instinkt och hitta mitt favoritområde och sedan stanna där, träffa nya människor och skaffa mig lite rutiner. Shinsaibashi är nu ytterligare ett ställe jag känner mig hemma på. Fantastiskt.

Säkerheten på Amex

Jag lånade ut mitt EB-Amex till en kollega som skulle göra ett flygutlägg. Dock med en konkurrent till SAS utanför Star Alliance. Amex ringde direkt och frågade om jag hade koll på mitt kort. Fint att de känner mig.

Bra timing

När jag flög in över Bali lyssnade jag av någon anledning på Walking In Memphis med Cher. Sista ackordet timade landningen perfekt. Skönt att vara tillbaka!

Dålig timing

Häromveckan när jag jobbat den tredje raka 14-timmarsdagen fick jag en superfin överraskning på hotellrummet. Uppgradering till svit, alkoholhaltig present och fick sms från festsugna kompisar. Perfekt – tills jag insåg att det är dags för jobb igen om 6 timmar.

Juni 15, 2018

Stäng kartan

Kategori

Från artikeln

Dela tips

Stäng

Letar du efter något speciellt?