/\

SECRET TRAVELER

Vilse på kinesiska muren

Kinesiska muren är häftig. Men mitt besök blev en mardrömsupplevelse efter att en guide tagit oss till en alldeles speciell del av muren.

Jag och en vän var i Peking. Han styrde, tillsammans en av guiderna som hängde utanför den förbjudna staden, ihop vår utflykt dit. Det lät fint att åka egen bil, slippa anpassa sig efter en grupp och kunna se en del av muren om inte var så turistig.

Vi blev avsläppta vid ett skogsbryn där vår guide pekade och sa:
­– Okej! Gå upp där! Om en dryg timme kommer ni nå muren. Sedan går ni 2-3km på muren där möter jag er och kör er tillbaka till Peking.

– Fint, sa vi och såg fram emot ett par timmars promenad.

Det var 36 grader varmt, som på grund av luftfuktigheten kändes som 41, så vi hade i princip badkläder på oss. Och 1,5 liter vatten att dela på.

Det började med en liten stig. Men sedan blev det allt brantare. Det skedde gradvis och eftersom det var väldigt snårigt fokuserade vi bara på nästa steg. Efter en timme försökte vi ta oss fram i 70–80 graders lutning. Helt enkelt bergsklättring. Utan utrustning, ordentliga kläder eller tillräckligt med vatten. Ni kanske tror att jag överdriver men på de farligaste passagerna var det 2–3 meter sidledes klättring med 50–100 meter fritt fall bakom ryggen. Lite som att gå mellan fönster på 55:e våningen på en skyskrapa. Bland det farligaste jag gjort.

Anledning till att vi fortsatte var att guiden sagt att det skulle bli lättare när vi nådde muren. Så var inte fallet. Efter 2,5 timmars klättring nådde vi den ruin som var kinesiska muren. Vi läste senare att just denna delen av muren inte hade renoverats och var till för avancerade klättrare och bergsbestigare. Inte turister i badkläder.

Vi kämpade på eftersom det bara skulle vara en kort bit till stället där guiden skulle vänta på oss. Efter ytterligare 1,5 timme började vi inse att det kanske inte skulle komma någon mötesplats med en guide. Det var då tre timmar dagsljus kvar och vi var väldigt uttorkade. Så vi tog den sista klunken vatten och bestämde oss för att vända. Ett klokt beslut. Om vi fortsatt hade det tydligen varit 1,5 dags klättring kvar, för erfarna klättrare, till nästa punkt där man kunde gå av.

Vi kom ner ungefär samtidigt som det blev mörkt. Efter att ha druckit det två godaste literna vatten jag någonsin druckit och ”diskuterat” med vår guide så erkände han att han släppt oss på helt fel ställe.

Mardrömsklättring eller inte. Jag fick den fantastiska förmånen att uppleva en helt övergiven del av kinesiska muren. Jag skulle gärna se detta tusentals år gamla byggnadsverk, högst upp på en bergstopp i solnedgången igen. Men då med en bergsguide, tält och lämplig utrustning.

Tumme upp:

Solnedgången uppe på en öde del av kinesiska muren. Svårslaget!

Tumme ner:

Detta inlägg säger kanske det mesta om detta. Men om du letar efter en seriös guide i Kina: välj inte någon av dem som vandrar omkring utanför den förbjudna staden.

Händelse:

När vi kom tillbaka till Peking sent på kvällen så tog vi en fotmassage och lite spa-häng på 78e våningen på Atmosphere. Rekommenderas varmt!

November 01, 2018

Stäng kartan

Kategori

Från artikeln

Dela tips

Stäng

Letar du efter något speciellt?