/\

SECRET TRAVELER

Ups … jeg gjorde det igen

Jeg har lovet mig selv ikke at komme for sent til så mange fly. Så da jeg vågnede op en time inden afgang, var det igen på høje tid. Det var bare om at huske min viden fra sporten ”Mirakuløst at nå et fly, du tror, du vil komme for sent til” og så ellers se at komme afsted.

Forrige uge sov jeg igen for længe til et fly. Jeg vågnede på en båd i Cannes’ Marina og mærkede med det samme, at der var lidt krise. Heldigvis havde jeg på en eller anden måde forberedt situationen og havde lagt tøjet frem, opladet batterierne på mobilerne og pakket bagagen. Bare synd, at jeg havde glemt at stille alarmen. Der var en time tilbage før afgang, så der var ikke tid til andet end at tage tøj på, bestille en Uber og komme afsted. Jeg havde ikke nogen nøgle til Marinaens port, så jeg måtte klatre over et stakit. Det blev ekstra svært, fordi jeg var nødt til at klatre med bagagen.

Morgentrafikken i Cannes kan være lidt tricky, og det var den også den morgen. Tre minutter før ankomst ringer min Uber-chauffør og spørger, om jeg skal til lufthavnen. Jeg svarer ja. Han lægger på og afbestiller turen. Jeg bliver skidesur, men har intet andet valg end at hidse mig ned og begynder i stedet at springe rundt i morgenmylderet som en gal for at finde en almindelig taxa. På det tidspunkt er der 15 minutter tilbage før boarding, og Cannes er, afhængigt af trafikken, ca. 20-30 minutter fra lufthavnen.

På den anden side af gaden ser jeg en taxa, så jeg stopper trafikken med vilde gestikuleringer og springer over gaden.
”NICE AIRPORT, PLEASE!” råber jeg til chaufføren, mens jeg kaster mig ind.
Han siger, at det kommer til at tage 30 minutter. Der begynder jeg at tvivle på, om jeg kan nå flyet, så jeg begynder at undersøge alternativerne.

Der er kun nogle skønne samme-dagsbilletter tilbage. Den slags som har 2-3 mellemlandinger, 28 timers rejsetid og koster 800 euro på Economy. Urimeligt. Jeg må bare nå det fly. Mærker panik, men også beslutsomhed. Jeg går ind på lufthavnens hjemmeside. Jeg skal flyve på Economy med et flyselskab, som ikke er med i Star Alliance, så jeg har ikke noget fast track. Det gør situationen endnu mere stresset. Jeg ser, at de sælger fast track online for 10 euro. Jeg køber det i telefonen.

Jeg ankommer til lufthavnen 10 minutter efter, at boardingen er begyndt. Jeg kaster mig ud, springer som en galning gennem lufthavnen, og det lykkes mig at være ved gaten 2 minutter senere. 40 minutter fra sengen til gaten er mere end godkendt i min verden.

I bakspejlet har jeg ondt af staklen, som sad ved siden af mig på turen. Forestil jer en aften i byen i varmt vejr efterfulgt af intervaltræning om morgenen uden brusebad. Jeg var helt gennemblødt af sved. Men jeg kunne i hvert fald børste tænder om bord.

Godt fremme i Barcelona, hvor jeg skulle mellemlande, købte jeg mig ind i loungen for at tage et brusebad og skifte tøj. Jeg bryder mig bestemt ikke om at sidde i et fly og være gennemsvedt. Især ikke når man har været ude til sent, og kroppen føles rystende og ødelagt. Det brusebad var så sygt dejligt og tiltrængt. Ellers havde jeg været nødt til at gå til aftenens date og lugte af bytur og sved.

Da jeg tog min toilettaske ud af bagagen, fandt jeg nøglen til Marinaen. Ikke superpopulært blandt vennerne, som var tilbage på båden. Jaja, en ny nøgle kostede mindre, end den nye billet havde kostet.

Succes!

Mit nytårsforsæt om ikke at komme for sent til fly i 2018 er overholdt. Ikke et eneste indtil nu, og så har jeg endda fløjet ca. 70 gange!

Sidste år

I 2017 kom jeg for sent til 6 fly, fordi jeg sov over mig, kludrede i det eller var lidt for nonchalant.

August 24, 2018

Luk kort

Kategori

Fra artiklen

Del tips

Luk

Leder du efter noget specielt?